Тема: Технологічний процес виготовлення виробу: складання деталей у виріб. З’єднання деталей.
Мета: Формування поняття про з’єднання деталей, формування вмінь і навичок з’єднувати деталі за допомогою цвяхів та шурупів; розвиток уваги, точності, рухової координації; виховання уміння самоконтролю та самоаналізу.
Тип заняття: ФУН
Хід заняття:
І.Організація класу.
ІІ. Вступний етап:
1. Актуалізація опорних знань, які лежань в основі вміння.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Є декілька способів з’єднання деталей. Дуже розповсюдженим є спосіб з’єднання деталей за допомоги цвяхів, а також за допомогою шурупів. Як правильно це робити ви дізнаєтесь сьогодні.
3. Повідомлення теми, мети та завдань заняття.
ІІІ. Основна частина:
З’єднання деталей за допомогою цвяхів та шурупів.
При з’єднанні деталей слід пам’ятати, що з’єднують завжди тоншу деталь з товщою. Відповідно до розмірів заготовок підбирають довжину і діаметр цвяхів. Довжина цвяха, який не проходить наскрізь, повинна бути в 2-4 рази більшою за товщину тоншої деталі, а його діаметр - у 10 разів менший від її товщини.
Забивають цвях на відстані не менше 10 мм від крайки деталі, інакше вона може розколотися. Якщо цвях необхідно забити ближче ніж 10 мм від крайки, у деталі свердлять отвір, діаметр якого менший за діаметр цвяха на 0,5 мм.
При забиванні цвяха молоток тримають за ручку на відстані 20-30 мм від її кінця і наносять удар по центру головки цвяха. Цвях при цьому утримують за стержень біля головки.
Напрямок удару повинен збігатися з віссю цвяха, інакше він зігнеться.
Цвях починають забивати несильними ударами молотка, а коли він увійде в заготовку приблизно на третину довжини стержня, - силу удару збільшують.
Щоб заглибити головку цвяха в деревину, використовують також спеціальні циліндричні пристрої.
Для з’єднання деталей з фанери місця забивання цвяхів наколюють шилом.
Для правильного загвинчування шурупа треба пам’ятати, що шуруп загвинчується тільки в одну деталь що скріплюються, ту, яка йде під різьблення з наконечником. У другій деталі просвердлюється отвір для вільного проходження шурупа.
Для загвинчування класичного шурупа вам буде потрібно шуруп, правильна викрутка під шліцу, дриль і три свердла.
Виберіть свердла під висвердлювання отворів під шуруп з розрахунку: одне свердло повинно мати діаметр стрижня під головкою шурупа, друге свердло повинно мати менший діаметр стрижня з різьбленням, третє свердло повинно мати діаметр головки шурупа.
Просвердліть в деталі отвір під стрижень шурупа.
Візьміть менше свердло і просвердліть в іншій деталі отвір під стрижень з різьбленням.
Візьміть найбільше свердло і роззенкуйте (просвердліть невелике заглиблення) верхнього отвору, щоб головка увійшла в деталь запідлице.
Капніть в маленький отвір трохи клею. При закручуванні клей буде грати роль мастила і допоможе завернути шуруп без зусиль. При застиганні він надійно закріпить шуруп.
Візьміть викрутку, складіть деталі що скріплюються так, щоб отвори збіглися, а роззенкована частина знаходилася зверху. Закрутіть шуруп в отвори.
- Нагадати ПТБ при роботі викруткою, молотком.
- Визначити послідовність приєднання елементів до основи.
1. Вступний інструктаж до практичної роботи учнів:
- пояснення і показ трудових прийомів та операцій, якими мають володіти учні, з обґрунтуванням кожної дії;
- ознайомлення з інструкційними картами;
- акцентування уваги на правила ТБ;
- закріплення та перевірка засвоєння учнями навчального матеріалу (відтворити показані прийоми, провести певні розрахунки, повторити технічні вимоги до якості роботи);
2. Поточний інструктаж:
2.1 Цільові обходи робочих місць учнів:
- перевірка організації робочого місця;
- перевірка правильності виконання трудових прийомів;
- перевірка правильності виконання трудових операції;
- перевірка вміння користуватися технічною документацією, інструментами;
- перевірка дотримування правил ТБ.
2.2 Індивідуальний інструктаж учнів.
- Додатковий інструктаж при умові однакових помилок значною частиною учнів.
3. Заключний інструктаж:
- аналіз виконуваних робіт та демонстрація кращих робіт;
- аналіз помилок, які найчастіше траплялися;
- аналіз порушень трудової дисципліни;
- аналіз виконання правил ТБ;
4. Підсумок уроку:
1. Мотивація та виставлення оцінок.
2. Рефлексія.
ІV. Повідомлення теми та мети наступного заняття.
V. Домашнє завдання:
VІ. Прибирання робочих місць, прибирання майстерні.
Тестові завдання
1. Кінець ручки молотка повинен виглядати з руки на
А 5….10 мм В 15….20 мм
Б 10…15 мм Г 20….30 мм
- Цвях у заготовку забивають на відстані від крайки не менше ніж
А 5 мм Б 10 мм
В 15 мм Г 20 мм
- При витягуванні цвяха під кліщі підкладають шматок деревини, щоб
А цвях не зігнувся
Б підняти кліщі над поверхнею заготовки
В не псувати поверхні заготовки
Г було зручніше працювати
- Довжина цвяха повинна бути більшою за товщину деталі, що прибивають, в
А 1,5…2 рази Б 2…4 рази
В 5….6 разів Г 10 разів
- Діаметр цвяха повинен бути меншим від товщини деталі в
А 10 разів Б 2….4 рази В 5…6 разів Г 7 разів
|