Тема: Профілактика тютюнопаління.
Мета: 1. Ознайомити батьків учнів з основними факторами, що сприяють зміцненню та збереженню здоров'я школярів в домашніх умовах та умовах навчального закладу.
2. Переконувати батьків у необхідності обговорення і вирішення в родині проблеми куріння дитини. Надати батькам можливість ознайомитися з інформацією і статистикою щодо проблеми куріння;
3. Формувати у батьків мотивацію здорового способу життя, відповідальність за своє здоров'я і здоров'я своїх дітей.
Очікувані результати: Розширення уявлень у батьків мотивації до здорового способу життя, формування відповідальності за здоров'я дітей, використання батьками здоров'язберігаючих технологій в домашніх умовах.
Матеріали та обладнання: аркуші альбому для фліпчарту, маркер, стікери
3-х кольорів, реквізит для вправ.
Форма проведення. Збори-тренінг
Підготовча робота
Для проведення тренінгу необхідно:
1. Розставити столи колом, або у формі букви «П». Потрібно переставити
столи, звільнивши місце у центрі кімнати.
2. У кімнаті має бути вичайна дошка.
Необхідно підготувати крейду, скотч, фломастери, клейкі і неклейкі папірці розміром 5х5 см, безпечні шпильки, скріпки, кнопки, серветки і роздаткові матеріали в достатній кількості.
3. Для того, щоб записати правила роботи групи, очікування учасників та
результати виконання групових завдань, необхідно підготувати декілька
аркушів паперу формату А1, або А2 та папір формату А4.
4. Необхідно чітко розпланувати етапи проведення тренінгу і скласти
план проведення тренінгу
Хід тренінгу
I. Організаційна частина
Інформаційне повідомлення «Знайомство» (15 хв)
Мета: познайомитись, створити емоційно сприятливий клімат у групі.
Класний керівник: Доброго дня, шановні батьки! Мета нашого навчання — профілактика паління серед молодших школярів, підлітків і старшокласників, а також допомога тим школярам, які палять і хочуть позбавитися цієї звички.
Ви, напевно, думаєте, у наших дітей є спеціальний предмет «Охорона здоров’я», навіщо ще й спеціальні заняття. Дослідження показують, що знань про шкоду паління недостатньо. Підлітків потрібно вчити спеціальних навичок поведінки, для того щоб вони могли зробити правильний вибір — вибір на користь здоров’я. Чому ми працюємо з вами — батьками? Дослідження показують, що батьки були й залишаються важливим фактором впливу на своїх дітей-підлітків. Це означає, що, незважаючи на те що діти дорослішають і, здається, вже не слухають вас, ви для них продовжуєте залишатися авторитетом у багатьох питаннях. Тому ми вас і запросили собі в союзники й помічники.
Ми хочемо вам розповісти все те, що ми розповідаємо вашим дітям, щоб ви знали ті питання, які ми обговорюємо з вашими дітьми. Ви отримаєте ту ж інформацію, що одержують ваші діти. Ми сподіваємося, що ця інформація буде цікавою й корисною не тільки для ваших дітей, але й для вас самих також.
Кожна людина прагне прожити довго і щасливо. Але чи все ми робимо для цього? Давайте проаналізуємо наш звичайний день: вранці мало хто робить зарядку, не по режиму харчуємося; сваримося з друзями та близькими, нервуємо, вечорами відпочиваємо біля комп'ютера або телевізора. Не всі, але багато хто проводить свій день подібним чином. Природно, що у нас з'являються хвороби, нервові розлади, проблеми в школі, на роботі і в сім'ї.
Що таке здоровий спосіб життя? Кожна людина розуміє це по-різному. Тому й ставлення відповідне. Але все ж таки в основі всього лежить здоров'я, то переважна більшість намагається його зберегти, бо це найцінніше, що є у людини. У свій час Артур Шопенгауер сказав: «Здоров'я до того переважує всі блага життя, що воістину здоровий жебрак щасливіший хворого короля».
Давайте ми з вами згадаємо, що ж таке ЗСЖ ?
Поняття «здоровий спосіб життя» однозначно поки ще не визначено.
Я наведу один з варіантів:
«Здоровий спосіб життя - це система розумної поведінки людини (помірність у всьому, оптимальний руховий режим, загартовування, правильне харчування, раціональний режим життя і відмова від шкідливих звичок) на фундаменті моральних і національних традицій, яка забезпечує людині фізичне, духовне і соціальне благополуччя в реальному навколишньому середовищі».
Складовими здорового способу життя є емоційне, духовне та інтелектуальне самопочуття, харчування, навколишнє середовище, фізично активне життя, гігієна організму, загартовування, відмова від шкідливих звичок.
На жаль, здоровий спосіб життя займає поки далеко не перше місце в ієрархії потреб і цінностей дитини. У сучасних умовах ця проблема набуває особливої ваги. Її розв’язання залежить в першу чергу від сім’ї. Щодень кожного з нас чекає важка, кропітка робота по збереженню життя і здоров’я наших дітей. Школа і сім’я - це команда, яка має працювати разом. І розпочнемо ми нашу роботу з привітання.
Привітання
1. Вправа « Усмішка по колу».
Мета: створити сприятливі умови для праці, підняти настрій, створити невимушену атмосферу.
Хід вправи
Пропонується кожному учаснику імітувати передачу усмішки по колу, «беручи її в руки».
У вас зараз гарний настрій?
Ми підняли настрій завдяки подарованій усмішці. Давайте дарувати її протягом всього заняття. Тож із гарним, чудовим настроєм почнемо наш тренінг.
2.Оголошення теми та мети зборів.
Батькам пропонується за допомогою методики «Незакінченні речення» висловити думку: «Здоров’я – це…»
Класний керівник записує на дошці головні тези.
Наприклад:
- Здоров'я - сила і розум, настрій, емоційний стан.
- Здоров'я - це краса.
- Здоров'я - це щастя.
- Здоров'я - це багатство.
3.Інформаційне повідомлення „Що таке здоров’я?”
Класний керівник. Здоров’я – спосіб життя людини. Це той стиль, що людина вибирає для себе, і саме він визначає, досягне людина благополуччя чи ні. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Добре здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. Добре здоров’я містить всі цілі життя людини, її інтереси і звички. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.
Отже, сьогодні ми спробуємо скласти свій шлях до здоров’я, а от в якому напрямку до нього йти – обирати вам!
Наші діти з безпорадних малюків перетворилися у підлітків. Виросли діти і більш серйозними стали проблеми, з якими ви, батьки, стикаєтеся.
Сьогодні ми пропонуємо вам задуматися про шкідливі звички, що підстерігають будь-яку людину на життєвому шляху, іноді перекреслюють все життя. Як вберегти свою дитину від паління, алкоголю, наркотиків? Можливо, ми не знайдемо унікального рецепту, але спробуємо розібратися.
Звичка - друга натура... Як часто ми чуємо ці слова. Кожна людина має велику кількість звичок, як корисних, так і шкідливих.
Звички - це автоматизовані дії, які проявляються незалежно від бажання людини. Всяка звичка з'являється не випадково. В основі лежить механізм підкріплення. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підкріплення, то вона закріплюється і усунути її буде складно.
Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, з шкідливими звичками дітей борються батьки.
Як ви це робите?( думки батьків)
4.Обговорення «Хто із присутніх палить?» (10 хв)
Мета: усвідомити, що якщо у родині палять, то найшвидше діти рано або пізно починають палити.
Обговорення
* А хто з вас палить? . * Хто пробував кинути палити? . * Хто кинув? . Інформація для класного керівника!
Під час подання інформації слід звернути особливу увагу на те, що дослідження проведені нами у вашій школі, а також інші дослідження проведені іншими людьми в інших школах показують: якщо батько або мати, або батько й мати, а також старші брати або сестри у родині палять, то швидше за все діти рано чи пізно починають палити. Діти з таких родин позитивно ставляться до паління і зовсім не усвідомлюють шкоди, яку паління наносить здоров’ю. Перед тим як почати говорити про шкоду паління для здоров’я не тільки підлітків, але дорослих людей, ми хочемо вам повідомити найсвіжіші дані медичних досліджень.
Ті, хто почав палити до 15 років, у п’ять разів частіше вмирають від раку, ніж ті, хто взяли першу сигарету після 25 років.
Тому, дорогі батьки, для нас і для вас дуже важливо, щоб ваші діти не палили. Ті, хто з вас палить, повинні зрозуміти, що ви в першу чергу показуєте приклад для ваших дітей, а не їхнє оточення і друзі.
- робити? Наша порада для усіх курців: підлітків і дорослих — час кидати палити. Дослідження також показують, що якщо батьки, які палять, намагаються кинути палити й про це говорять зі своїми дітьми (бачиш, як це непросто кинути палити, краще взагалі не починати), значно менше число дітей з таких родин починають палити.
5. Міні-лекція «Вплив паління на організм людини» (5 хв)
Із чого складається тютюновий дим?
У тютюновому димі однієї сигарети наявні більше ніж 4 000 різних хімічних сполук, більшість з яких шкідливі для здоров’я. Деякі із цих речовин отруйні. 43 речовини відносяться до речовин, які спричиняють рак. Одна з отруйних речовин — нікотин. Нікотин міститься в листях тютюну. Потрапляючи в організм людини з тютюновим димом, нікотин впливає як швидкодійний наркотик, формуючи сильну залежність від паління. Одна з канцерогенних речовин — смола. Це темна клейка речовина, що осідає в легенях. У тютюновому димі також наявний чадний газ CO.
Як тільки людина запалює сигарету, нікотин через легені потрапляє в кров. І вже через 8 секунд починає впливати на головний мозок.
Нікотин спочатку збуджує, а потім гальмує процеси в центральній нервовій системі. Нікотин підсилює серцебиття, звужує кровоносні судини й підвищує артеріальний тиск.
- серцевих скорочень на добу в того, хто палить, на 15 000–20 000 скорочень більше, ніж у людини, яка не палить. При цьому таке серце перекачує на 1,5 тонни крові за день більше, ніж у тих, хто не палить. А це означає, що навантаження на серце зростає. Це призводить до скорочення часу життєдіяльності серця. Разом з нікотином у легені потрапляє смола. Вона осідає на стінках легень. Можна сказати, що курець їсть смолу ложками. Якщо людина випалює пачку сигарет у день, за рік вона «з’їдає» 700 грамів дьогтю, тобто трохи менше від літрової банки.
Разом з нікотином через легені в кров також проникає чадний газ CO. Чадний газ зменшує надходження кисню в усі частини тіла. Через недостатність кисню м’язи тіла втомлюються, і наступає стан загальної втоми. Вміст чадного газу в крові тих, хто палить у 15 разів більший, ніж у тих, хто не палить. Під час першого досвіду паління може виникнути запаморочення, нудота й блювання.
В усіх підлітків, що палять, з’являються проблеми, які пов’язані з дихальними шляхами: запалення слизових оболонок рота й гортані, задуха, кашель, може розвинутися астма або бронхіт. Ті, хто палить не так давно, мають стан кисневого голодування, тому що чадний газ потрапляє через легені в кров і обмежує доступ кисню в усі частини тіла. Починає знижуватися імунітет. Для підлітків дуже важливо, який вони мають вигляд. Ми їм нагадуємо, що ті, хто палить, починають погано пахнути. Їхній одяг і волосся пахнуть тютюном. З’являється неприємний запах з рота.
У тих, хто палить не так давно, з’являються плями на зубах, змінюється колір зубної емалі. Зуби починають жовтіти. А також важливо пам’ятати, що незабаром з’явиться залежність від паління.
Зовсім недавно вчені знайшли пояснення тому, чому в людини з’являється залежність від тютюну. Справа в тому, що тютюновий дим порушує в головному мозку баланс речовин. У результаті в того, хто палить, рівень речовини, що спричиняє стан задоволення від паління, стає дуже високим. Від надлишку цієї речовини курця й тягне палити. Через надлишок цієї речовини стає нелегко кинути палити. Паління — такий стан, коли легко потрапити на гачок: залежність формується швидко й непомітно. Почати палити значно легше, ніж кинути. Більшість курців жалкують про те, що колись почали палити. Багато таких, що хочуть кинути, але це вже не так легко зробити, коли розвинулася залежність від паління.
6. Вправа «Психодрама» (15 хв.)
Група ділиться на 4 підгрупи за допомогою розбивки «Доба»: по черзі батьки називають слова: ранок, день, вечір, ніч. Кожна з груп отримує завдання: розіграти сценку на задану тему:
- 1 - реакція батьків, дитина яких почала палити;
- 2 - розмова батьків із дитиною, яка почала палити;
- 3 - бесіда між класним керівником, директором та батьками учнів, які помічені з цигарками;
- 4 - нарада на фірмі, що виробляє цигарки, між керівником та підлеглими, які здійснюють рекламу тютюнових виробів.
Кожна група висвітлює свою проблему.
Висновок: важливість з’ясування причини паління; необхідність проведення роз’яснювальної роботи з дітьми на особистому прикладі; обов’язковість проведення міні-дослідження про фінансові затрати та перспективи заощадження коштів на тютюнопалінні ( подорожі, купівля омріяних речей і т.д.) переконання в тім, що тютюнові вироби приносять одним людям прибутки, а інші позбуваються свого здоров’я.
7. Вправа «Мішок здоров’я».
Хто ж найголовніша людина на Землі? (відповіді батьків)
Кожна дитина– головна, важлива, особлива і неповторна. Дітей потрібно любити, цінувати і оберігати. Як ви вважаєте, що для наших дітей найголовніше у житті?
Приклади відповідей: освіта, здоров’я, любов, їжа, житло, друзі, знання, родина, одяг, життя, повага тощо.
Батьки записують відповіді на листочках і вкидають у «мішок здоров’я», класний керівник в кінці зачитує їх. Разом роблять висновки, яких відповідей було найбільше.
8. Вправа «Як виглядає здорова людина»
Кожна група має картку із зображенням обличчя людини і підготовлені силуети носа, очей, рота (у різних емоційних станах). Вам потрібно, працюючи разом, наклеїти все це на силует обличчя.
Проаналізуйте, яка людина у вас вийшла – здорова чи хвора, весела чи сумна? На яку людину ви б хотіли щоб була схожа ваша дитина? Чому?
- Вправа «Стежина здоров’я».
Ми з вами, батьки, спробуємо викласти «стежину здоров’я». Чи буде вона довгою для дітей – залежить від вас. Для того, щоб прокласти хоча б один слід до здоров’я, необхідно запропонувати свій крок у досягненні мети. Відповіді позначимо на листках у формі сліду дитячої ноги і ними викладемо «стежину здоров’я наших дітей».
Очікувані відповіді: подавати власний приклад непаління, відмовитися від паління, якщо палять, проводити більше розмов про шкідливість паління, вчити відмовляти «друзям», які схиляють до паління і.т.д. займатися спортом, їсти корисну їжу, гратися на свіжому повітрі тощо.
10. Вправа «Портфель, м’ясорубка, посмішка».
Мета: отримання зворотнього зв’язку від учасників, підбиття підсумків тренінгу.
Необхідні матеріали: аркуші альбому для фліпчарту, маркер, стікери 3-х кольорів для кожного учасника.
Класний керівник проводить рефлексію, щоб отримати зворотний зв’язок від учасників. Він презентує аркуш фліпчарту, на якому зображено три символи: портфель, м’ясорубку та усміхнене обличчя. До кожного символу кріпить стікер відповідного кольору й просить учасників записати на кожному стікері, які заздалегідь роздані учасникам, таке:
* портфель – які знання з тренінгу ви берете до власного «життєвого багажу»? * м’ясорубка – над чим ще потрібно подумати, поміркувати?
* усміхнене обличчя – які теми були особливо важливими саме для вас як для особистості?
Усі учасники наклеюють свої стікери на відповідні малюнки. Кожен сам озвучує свої відповіді (за бажанням).
Класний керівник. Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання поборотися за здоров’я своїх дітей, щастя сім’ї.
Учасникам пропонується закінчити речення: «Я хочу сказати своїй дитині…»(про необхідність дотримання режиму дня, здорового харчування, шкідливість впливу на організм тютюнопаління).
Класний керівник дякує учасникам за спільну роботу.
|