8 клас Історія України
Тема. Українська культура кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст.
Мета: визначити особливості розвитку української культури кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст., охарактеризувати стан розвитку освіти, книгодрукування, літератури, архітектури, скульптури, живопису, музики та театру на Україні в даний період; розвивати в учнів вміння аналізувати як текстові, так і візуальні історичні джерела і на їх основі робити певні висновки та узагальнення щодо стану української культури кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст.; виховувати почуття гордості за культуру українського народу досягнення у складних умовах.
Основні поняття: «культура», «Києво-Могилянська академія», «шкільний театр», «мандрівний театр», «козацькі літописи», «українське бароко».
Обладнання: картки з текстовими та візуальними історичними джерелами, слайди з портретами діячів культури.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Перевірка знань учнів
1. Продовж речення «Після смерті Данила Апостола царським урядом було заборонено обирати нового гетьмана. Керівництво Україною здійснювало ….»
2. Хто з гетьманів, згідно переказів, залишив після себе скарби в англійському банку?
3. Як називалась і коли укладена угода Данила Апостола з царським урядом ?
4. Орган управління українськими землями, створений Петром І замість обіцяних Скоропадському статей.
5. Як називалась збірка законів, започаткована Данилом Апостолом?
6. Якого гетьмана було закатовано в Петропавлівській фортеці?
7. Як повелів називати Гетьманщину Петро І?
8. Розставимо події в хронологічному порядку:
1) Прийняття «Рішительних пунктів»
2) Діяльність Правліня гетьманського уряду
3) Звернення П. Полуботка до Петра І
4) Обрання гетьманом Д. Апостола
5) Подання царю «Решетилівських статей»
6) Смерть І. Скоропадського
7) Ніштадський мир
8) Похід П. Орлика на Правобережжя.
ІІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Заслуховування повідомлень учнів,складання опорного конспекту
1. Умови розвитку української культури кінця ХVІІ — І пол. ХVІІІ ст.
· Національно-визвольна війна і утворення козацької держави.
· Культурницька діяльність українських гетьманів. І. Мазепа.
· Розчленування українських земель іноземними державами та проведення ними асиміляційних заходів.
· Гоніння на українську освіту і культуру в Гетьманщині, відтік умів.
2. Освіта:
· Міські і сільські початкові школи (866-Гетьманщина, 129-Слобожанщина).
· Ліцеї: Чернігів (1700), Харків (1726), Переяслав (1738)
· Києво-Могилянська академія (з 1701 р.) – 2 тис. студентів,12-річне навчання, мандрівні дяки.
3. Книгодрукування (Києво-Печерська лавра, Чернігів, Львів, Луцьк, Кременець, Почаїв, і ін.). Друкували богослужебну літературу, підручники, твори письменників на староукраїнській, церковно-слов’янській, латинській і польській мовах.
4. Література:
· Бароко в поезії - курйозні вірші (фігурні, акровірні, хроновірші, дзеркальні)
І. Величковський – «Млеко», «Зегар з полузегаркою»;
Клементій Зиновіїв – вірші про трударів, фольклорні збірки.
· Полемічна література:
Лазар Баранович «Нова міра старої віни» 1676;
Йоаникій Галятовський «Ключ розуміння» (1655).
Данило Туптало «Четьї мінеї» в 4 т. (1689-1705).
· Історична література та літописання:
Феодосій Сафонович «Хроніка літописців стародавніх» (1673);
Пантелеймон Кохановський «Синопсис»(1674), витримав 30 видань;
Роман Ракуша-Романовський «Літопис Самовидця» (1702);
«Літопис Григорія Граб’янки» (1710);
«Літопис Самійла Величка» (1720)
5. Розвиток архітектури
· Утвердження стилю українського бароко (поєднання традицій дерев’яної і мурованої архітектури, аскетизм, декорування стін ліпними оздобами, грушовидні бані церков) – Миколаївська церква в Ніжині, Троїцька церква Києво-Печерської лаври, Будинок полкової канцелярії в Чернігові, відбудовані Михайлівський і Софійський собори та дзвіниця при ньому в Києві і т.д.
6. Живопис
· Іконопис – наближення до світських сюжетів, пейзажні елементи:
Іван Рутковський «Архангел Михаїл» (1699), Жовква;
Йов Кондзелевич – ікони Богородчанського іконостасу;
· Портретний живопис – портрети М. Миклашевського, Г. Гамалії.
7. Розвиток музики та театру
· Шкільний і мандрівний театр – Києво-Могилянська академія
Драма «Про Олексія, чоловіка Божого» (1674);
Ф. Прокопович «Володимир» (1705).
· Театр-вертеп: Різдвяна містерія.
· Музично-хорова школа Л. Барановича – сер. 17 ст.; співацька школа в Глухові (1729), гетьманський оркестр і театр.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Виконати завдання 3 с. 248, 4 с.255. Занесіть прізвища діячів культури у
розділ таблиці відповідно до галузі культури, в якій уславилася та чи інша особа.
Література
|
Освіта і наука
|
Архітектура
|
Живопис
|
|
|
|
|
ІV. Підсумки уроку.
Друга половина XVII — перша половина XVIII ст. — це час небувалого розквіту української культури, коли творчий потенціал митців спирався на підтримку Української держави. Особливо це проявилося в освіті, архітектурі та мистецтві. В українській культурі цього періоду були тісно пов'язані національні традиції і західноєвропейські впливи, що призвело до появи такого явища, як «українське (козацьке) бароко». Проте перебування Української козацької держави у складі Росії, що перетворювалася на імперію, стало негативно впливати на українську культуру: заборони, вилучення провідних діячів на службу імперії, нищення національних ознак.
Домашнє завдання
§33-34 с.241-255. Скласти кросворд із 12 слів. Підготуватись до уроку узагальнення. Повторити § 29-34
8 клас Історія Укра
Тема. Урок узагальнення знань за темою «Українські землі наприкінці XVII — у першій половині XVIII ст.»
Мета. Повторити, узагальнити та закріпити знання набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, які формувалися на попередніх уроках; удосконалювати навички аналізу історичних події та явища; виховний аспект уроку реалізується в результаті осмислення учнями подій минулого своєї Батьківщини й формування позитивного емоційно-особистісного ставлення до них; виховувати шанобливе ставлення до минулого нашої Батьківщини..
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повторення й узагальнення знань.
1. Вивчення якої теми ми завершили?
2. Які головні доленосні події відбулися за період, що ми вивчали?
3. Назвіть імена видатних історичних діячів цієї доби. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України?.
4. Які з подій ви вважаєте найважливішими? Обгрунтуйте свій вибір.
5. Покажіть на карті місця, де відбувалися найважливіші історичні події цього періоду.
6. Якими, на вашу думку, були найважливіші досягнення культури України цього часу? Поясніть свою думку.
ІІІ. Виконання тестових завдань.
Учні виконують тестові завдання.
І. Обрати одну правильну відповідь.
1. Позначте прізвище гетьмана, за якого було проведено «Генеральне слідство про маєтності».
А Д. Многогрішний; Б І. Самойлович; В І. Мазепа; Г Д. Апостол.
2. Позначте прізвище кошового отамана Запорозької Січі, який разом із запорожцями підтримав гетьмана І. Мазепу під час походу Карла ХІІ:
А К. Булавін; Б Г. Галаган; В К. Гордієнко; Г І. Сірко.
3. Хто очолив гайдамацьке повстання в Україні в 1734 р.:
А Братковський; Б Верлан; В Гонта; Г Довбуш.
4. Позначте рік створення І Малоросійської колегії:
А 1708 р.; Б 1722 р.; В 1764 р.; Г 1775 р.
5. Хто президент І Малоросійської колегії:
А С. Вельямінов; Б О. Меншиков; В О. Шаховський; Г В. Голіцин.
6. Позначте, що собою являли «Рішительні пункти (статті)».
А Угода між І. Мазепою та Карлом XII; Б зобов’язання, які взяв на себе
І. Скоропадський на Глухівській раді;
В договірні статті П. Полуботка й Петра І; Г договірні статті між Д. Апостолом і царським урядом.
7. Позначте один із заходів, здійснених гетьманом Д. Апостолом.
А Збільшення кількості російських полків; Б запровадження кодифікації документів;
В суди стали діяти за російськими законами; Г відновлено збирання податків російськими представниками.
8. Позначте факт, що характеризує зміст Коломацьких статей.
А Гетьман отримав право на особисту варту; Б гетьман не мав права звільняти старшину без згоди царя;
В отримав право укладати угоди з іноземними державами; Г заборонив шлюби між українцями та росіянами.
9. Позначте рік, коли відбулась Полтавська битва:
А 1707 р.; Б 1708 р.; В 1709 р.; Г 1710 р.
10. Яка російська імператриця відновила гетьманство в 1750 р.:
А Анна; Б Катерина; В Єлизавета; Г Софія.
11. Позначте правителя Російської держави, за часів якого вперше було прийнято указ про обмеження сфери вживання української мови:
А Катерина І; Б Петро І; В Єлизавета Петрівна; Г Катерина II.
12. Позначте гетьмана, який підписав «Коломацькі статті»:
А Апостол; Б Мазепа; В Орлик; Г Полуботок.
13. Коли Київська митрополія підпорядкована Московському патріархату:
А 1677 р.; Б 1681 р.; В 1686 р.; Г 1691 р.
14. Позначте тип навчального закладу, де в другій половині XVII — першій половині XVIII ст. діти здобували початкову освіту:
А Братські школи; Б церковно-приходські школи; В колегіуми; Г гімназії.
15. Установіть відповідність між прізвищами осіб та фактами з їхньої біографії.
А П. Орлик
|
1 Керівник повстання на Правобережній Україні в 1702–1704 рр.;
|
Б І. Скоропадський
|
2 обраний гетьманом у 1750 р.;
|
В К. Розумовський
|
3 обраний гетьманом у 62 роки;
|
Г С. Палій
|
4 автор «Пактів та Конституцій законів і вольностей Війська Запорозького»;
|
|
5 український митрополит
|
16. Установіть відповідність між датами та подіями.
А 1709 р.
|
1 Прутський договір;
|
Б 1693 р.
|
2 царський указ про заборону друкування українських книжок;
|
В 1711 р.
|
3 Полтавська битва;
|
Г 1721 р.
|
4 зруйнування Батурина російськими військами;
|
|
5 повстання козаків на Запорожжі
|
17. Розташуйте уривки з наведених текстів у хронологічній послідовності.
А «У гетьманській резиденції тричі на рік має збиратися генеральна Рада: на Різдво, Великдень і Покрову. На ній, окрім названих вище представників, мають бути посли Запорозького Низового війська, тобто Січі. Між Радами Україною правитиме гетьман із генеральною старшиною. Листи з інших держав гетьман повинен зачитувати старшині, так само й відповіді».
Б «Усі одноголосно відповіли, що хочуть Мазепу. Після того, як на лавку став думний дяк і голосно прочитав текст присяги, на яку всі присягнули…»
В «Ми стоїмо тепер між двома готовими нас пожерти, коли не виберемо шляху для себе надійного, щоб їх обминути… як допустити Царя Російського вийти переможцем, то вже лиха година прийде до нас».
Г «Цар… наказав Меншикову негайно атакувати його (Мазепи) столицю, поки шведи не прибули на допомогу. Меншиков напав на неї та здобув її…»
Відповіді:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Г
|
В
|
Б
|
Б
|
А
|
Г
|
Б
|
Б
|
В
|
В
|
Б
|
Б
|
В
|
Б
|
|
15
|
16
|
17
|
А
|
4
|
3
|
4
|
Б
|
3
|
5
|
1
|
В
|
2
|
1
|
2
|
Г
|
1
|
2
|
3
|
ІІІ. Підсумки уроку.
На цьому уроці ми повторили основний матеріал вивченої теми, опрацювали основні види і типи завдань та перевірили рівень засвоєних знань.
Домашнє завдання. Повторення вивченого. Складання кросворду.
|